T. en de (on)bereikbare tweede keuze

Met T. liep het allemaal net even anders dan anders. Ik had net op een grote datingsite 'met hagel wild om mij heen geschoten' en toen reageerde er tot mijn niet geringe verbijstering een paar dames tegelijk, waaronder dus T. Ik had dus een luxeprobleem.

Echter, in de eerste instantie vond ik iemand anders wat leuker. Wat nu. Normaal hou ik ze dan allemaal aan het lijntje, je moet tenslotte als man zijnde alle opties openhouden, maar T. bleek een ongeduldige uitvoering te zijn dus dat bleek in de praktijk nog knap lastig. Toen ik met de eerste optie een leuke eerste date had besloot ik T. daarom maar af te kappen, het werd te complex en ik begon aspecten van de vrouwen door elkaar heen te halen. Dat is echt levensgevaarlijk, vrouwen zijn namelijk heel alert op soms minieme signalen of ze 1 van de velen zijn of niet.

Ik vroeg haar wel of ik, mocht het met de andere dame in kwestie niet goed uitpakken, ik alsnog met haar contact mocht opnemen. De meeste vrouwen zijn over zo’n back-up plan niet erg te spreken, en dat kan je ze niet kwalijk nemen, maar R. vatte het sportief op en ging akkoord. Later bleek dat ze zelf op dat moment ook nog een ander contact had dus het kwam haar op dat moment eigenlijk ook wel goed uit. Ik vond al dat ze zo makkelijk akkoord ging voor zo'n temperamentvol geval. Want karakter had ze, dat was mij toen al duidelijk.

Toevallig ging ik toen net een paar weken met vakantie en T. en ik bleven desondanks alles gewoon contact houden. We konden steeds beter met elkaar opschieten en de gevatte appjes vlogen over en weer. Die trouwens ook steeds ‘vuriger’ van inhoud werden. Van de mogelijkheid om foto's en filmpjes te versturen werd dankbaar gebruik gemaakt. Ik begon zo langzamerhand steeds nieuwsgieriger naar haar te worden.

Ze had een paar kinderen, woonde in een eengezinswoning en was al erg lange tijd single. Ze had last van een lamlendige ex waar geen afspraak mee te maken was en die het verdomde om alimentatie te betalen. Dit in combinatie met allerlei andere persoonlijke tegenslagen zouden sporen in haar leven moeten hebben achtergelaten maar dat bleek niet zo te zijn. Het bleek een vrolijke, drukke, hartelijke en opgeruimde vrouw te zijn die bepaald niet op haar mondje was gevallen. Ik merkte wel dat ze uit was op een relatie en geen gerommel.

Op een gegeven moment zag ik ook wel in dat T. toch echt een stuk leuker was dan de eerste (vrij saaie) dame. Dus na de vakantie deze op non-actief gezet en naar plan T overgeschakeld. T.'s eerste keuze bleek ook een eersteklas droeftoeter te zijn dus niets stond onze ontmoeting meer in de weg. We spraken af in een strandtent. Het was al laat in het seizoen, eigenlijk te laat, je kon  al niet meer buiten zitten en de vuurkorven werden bijna uitgeblazen door de wind maar de wederzijdse nieuwsgierigheid was zo groot geworden dat dat soort details niet veel meer uitmaakte.

En toen zag ik zag een lange, knappe en modern geklede vrouw zitten van middelbare leeftijd. Hippe zonnebril, half lang bruinrood haar, perfect in de make-up en een strakke zwarte broek aan. Helemaal goed, al hield haar formaat borsten niet over maar dat wist ik al van eerdere...euh...'gesprekken'.

Het was voor het eerst sinds lange, lange tijd dat ik merkte dat er vonken er tijdens de eerste date al van af sprongen. Er was echt sprake van een klik, een chemie, precies zoals we dat in de mail ook al hadden bemerkt (als er geen voorlopige klik is in de mail is die er ook maar zelden in het echt). Doordat we al heel lang mailden en foto's en video's hadden uitgewisseld wisten we al dat het wel goed zat met de wederzijdse aantrekkingskracht. Deze avond was feitelijk alleen om de puntjes op de i zetten. Ik zeg altijd: daten is om even aan elkaar 'te snuffelen'.

Deze eerste date bestond uit veel kletsen, veel drinken, veel lachen en...zoenen....daar bleef het bij en dat was prima. De tweede date zouden we uit eten gaan in een restaurantje wat ik speciaal voor haar had uitgezocht. Ik zou haar thuis gaan ophalen waarbij ik had begrepen dat haar kinderen op dat moment bij haar ex zouden zitten. Dat bleek anders te lopen want toen ik eenmaal bij haar op de bank zat kwam haar oudste plotseling binnen, de ex had verzaakt. Ik schrok mij echt helemaal lam want ik was er helemaal nog niet aan toe om haar kinderen te ontmoeten. Dat soort dingen doe ik liever als we een paar maanden verder zijn en wat zekerder van elkaar, dus niet op een tweede date. Het was niet anders. Ik vond wel dat het allemaal wat snel ging.

Desondanks dat was het etentje een groot succes en een erg gezellige avond volgde. Terug bij haar thuis nog wat gedronken en van het een kwam het ander....ze vroeg of ik bleef slapen en ik zei ja, 1 van de weinige keren dat ik naast de (overigens erg goede sex) ook bleef slapen. Ik ben daar meestal niet zo'n liefhebber van.

Na een bijzonder korte en gebroken nacht wist ik ook weer waarom. Bijna de hele nacht wakker geweest in een vreemd bed, met vreemde geluiden en feitelijk een vreemde vrouw naast je die af en toe geluiden in haar slaap bleek te maken en nog lichtjes snurkte ook. Ik was volgende ochtend helemaal gebroken maar dat kon mij niet weerhouden om alsnog een keertje sex met haar te hebben. Rond de middag ging ik naar huis om eens echt even door te slapen. Het weekend daarna spraken we weer af en het weekend daarna ook weer. We begonnen ook samen te winkelen en dergelijke. Kortom: het begon echt ergens op te lijken.

Het was zonder meer erg gezellig en fijn met haar maar door wat kleine irritaties begon ik toch te twijfelen. Het was bijvoorbeeld iemand die echt leefde met haar smartphone met whatsapp en facebook: 4000 contacten in haar telefoon en 24x7 bereikbaar. Ze nam haar telefoon zelfs mee als ze naar de wc ging. Op zich geen probleem maar zulke mensen verwachten dat ook vaak van anderen. Als ik maar even op whatsapp was werd ik al aangesproken, verwachtte ze lange gesprekken en als ik niet snel genoeg reageerde volgde er prompt een verongelijkt berichtje.

Ik bemerk die whatsapp droefenis vaker. Zelf zie ik zie whatsapp als een soort veredeld smssen, dus over en weer een kort berichtje als je tijd/zin/gelegenheid hebt. Zij dacht daar totaal anders over. Ze wilde vaak en veel communicatie terwijl ik daar doordeweeks niet zo'n behoefte aan heb. Ik hoef niet overal en altijd maar bereikbaar te zijn en elke oprisping te delen met iedereen, ik heb om die reden zelfs een beetje hekel aan telefoons en gebruik ze het liefst bij voorkeur zo min mogelijk.

Ik kreeg op een gegeven moment een beetje het idee dat ik via dat vervloekte whatsapp in de gaten werd gehouden (je kon toentertijd zien wanneer iemand online was en wanneer en je kon dat niet uitzetten) en begon whatsapp daarom te mijden. Dat was al een slecht teken.

Naast de verschillen in opvatting omtrent communicatie begonnen andere oppervlakkigheden mij tegen te staan. Bij veel vrouwen van middelbare leeftijd kan de verpakking (kleding, make-up) een hoop verbloemen wat elke keer weer pijnlijk duidelijk wordt als de boel uitgaat. Na een middagje pashokjes met confronterende verlichting bleek zij geen uitzondering. Lelijke borsten, cellulitis, platte dikke kont welke helaas gecombineerd werd met een uitgesproken voorkeur voor strings (dit aan de dames: strings kan echt alleen als je daar ook de kont voor hebt).

Verder bleek uit alles dat ze gewoon wel heel graag een complete relatie wilde en dat ook het liefst zo snel mogelijk terwijl ik over het algemeen niet zo snel van stapel loop. Ze was al enige van haar vriendinnengroep single en dat plaatje moest weer zo snel mogelijk gecorrigeerd worden, dat was gewoon overduidelijk. Er was echt op meerdere punten een ander verwachtingspatroon over hoe je een relatie in het begin invult.

De irritatie leek wel niet wederzijds te zijn, zij werd alleen maar enthousiaster. Toen ze op een gegeven moment vroeg of ik mee zou willen gaan naar een feestje van haar vrienden (overduidelijk een voorstel om mij in haar vriendenkring te introduceren) besloot ik de boel af te kappen. Dat viel bepaald niet in goede aarde. Ik zei al eerder dat ze wat temperamentvol was.

Een aantal maanden later hebben we het nog 1 keer geprobeerd. Een tweede eerste date in dezelfde tent. De wederzijdse chemie bleek nog steeds aanwezig te zijn maar het whatsapp probleem stak direct in de week daarna alweer de kop op toen ik even online kwam en haar niet benaderde voor een gesprek. Het kwam mij allemaal te snel te bekend voor en om die reden gelijk weer afgekapt voordat we verder konden gaan.

Ik heb een dumbphone gekocht waar ik alleen maar mee kan bellen en sms’en.