Mannen houden geen maat

Laatst las ik ergens op internet dat een bepaalde grote datingsite 1 grote geile visvijver is. Ik kan echter uit ervaring vertellen dat dat echter alleen voor een alfa mannetje is weggelegd, de lucky bastard. Voor het overgrote gedeelte, gewone onzichtbare kerels zoals ik, namelijk zeer zeker niet. Die mogen blij zijn met de restjes die ze toegeworpen krijgen en zelfs daar vechten we nog als ratten om.

Ik staar regelmatig aan het einde van de dag somber naar mijn postvak-in. Achter elkaar zie ik dat mijn berichtjes geopend worden, maar geen enkele reactie terug. Om treurig van te worden.

Ik verstuur ongeveer rond de 10 mailtjes per dag. Bij voorkeur niet een standaard 'interesse' mailtje of zogenaamde 'knipogen', die met druk op de knop te verzenden zijn. Die lukken alleen als je echt good looking bent en dan nog.....het werkt lang niet bij elke vrouw. Dus dat doe ik alleen maar als ik echt zonder inspiratie zit, of dat de vrouw in kwestie voor mij onbereikbaar is (bijv. te jong of te mooi). Bij die laatste categorie is elke moeite per definitie verspilde moeite. Die kunnen elke man krijgen. Ik vraag mij altijd af wat ze op datingsites doen, vaak blijken het fake-profielen om mannen naar de site lokken. Maar je kan het altijd proberen.

In het begin was ik een beetje beledigd door de vele afwijzingsmailtjes, geen-interesse mailtjes of als ik gewoon helemaal niets hoorde. Dat heb ik, duizenden mailtjes later, gelukkig wel los kunnen laten. De onontkoombare eeltvorming op de ziel. Het is trouwens vrij bijzonder als je een afwijzing ontvangt, meestal hoor je niks meer. Ik kijk er zelfs van op als ik er eentje ontvang. Het overgrote gedeelte van de vrouwen stuurt namelijk geen afwijzing omdat het discussies uitlokt of mannen in kwestie kwaad worden. Waarschijnlijk kwestie van korte lontjes of andere tekortkomingen.

Ik geloofde dat eerst niet dus ik heb dat eens uitgeprobeerd met een fake vrouwen profiel. Aantrekkelijke foto (ook weer niet te, het moet niet te overduidelijk worden), profieltekstje links en rechts gejat en laat de mailtjes van de mannen maar komen. Nou, daar hoefde ik niet lang op te wachten. De mailbox explodeerde. Wat dat betreft heel leerzaam om de concurrentie eens in te schatten.

Het niveau van de berichtjes was overigens over het algemeen bedroevend en steeg nauwelijks boven het polderpeil uit. Bomvol spelfouten, een aanhef die begint met 'eyyyyyyyy', doorzichtig copy-paste werk van de eerste orde zoals inwisselbare berichtjes waar soms de namen van de vorige dames nog in staan en zo kan ik nog wel even doorgaan. En inderdaad, op afwijzingen werd soms regelrecht agressief gereageerd. Vooral door allochtonen, die kunnen afwijzingen van vrouwen al helemaal niet hebben leek wel. Ze zouden raar opkijken als ze wisten wie echt de afwijzing verstuurde.

Toch snap ik de standaard berichtjes van de mannen wel. De meeste vrouwen verwachten een origineel, leuk bericht waaruit blijkt dat hun profiel oprecht en met interesse is gelezen. Voor hun een bewijs dat de man geinteresseerd is in de vrouw achter de leuke foto's. Dat het hun meer gaat om uiterlijk alleen en meer van dat soort idiote onzin. Want in de praktijk is het ondoenlijk om dat bij elke vrouw te doen. Het is geen kwestie van 1 of 2 potentiele kanditates uitzoeken, profielen te lezen, daar een leuk uitgebreid persoonlijk berichtje naar te sturen en dan maar hoopvol af te wachten. Dan kan je lang wachten. Hier geldt de wet van de grote getallen: als een dolle om je heen schieten met dubbelloops jachtgeweer gevuld met hagelpatronen. Flink wat berichtjes inrammen, versturen en maar hopen dat er 1 van de dames hapt. Als er iemand hapt, kan je er meer werk van gaan maken. Ook zeer zeker doen dan.

Ik geloof wat dat betreft ook niet in lange eerste berichtjes. Waar ik wel in geloof is dat je er minstens 1 regel in moet zetten waaruit blijkt dat je haar profiel gelezen hebt. Een standaard berichtje wat naar alle dames verstuurd kan worden hebben de dames in kwestie vaak heel snel door. Persoonlijke aanhef, opmerking wat je leuk vind aan haar profiel, een vraag, grapje over deze of gene en wellicht tot slot iets kort over jezelf zodat ze nieuwsgierig wordt. Daar kan weinig fout aan gaan. Denk overigens niet dat je haar alsnog met een leuk bericht over kan halen als je foto's haar niet aanstaan. Ze kijkt eerst naar de foto's, en als dat haar een beetje aanstaat gaat ze je profiel lezen. Als dat ook bevalt en je eerste berichtje is leuk genoeg, krijg je een reactie terug. Misschien denk je dat je er dan bent, maar dan begint de dame pas met het intakeproces.

Met gemiddeld 10 leuke/originele/onderscheidende/grappige berichten per dag moet je er wel wat tijd in steken en je moet creatief en inventief zijn. Dan nog is het vrijwel altijd dat ik niets meer hoor. Als ik kijk naar de harde cijfers: het aantal berichten wat ik per dag verstuur, een enkele daarvan reageert, bij een enkele daar weer van ontstaat een regelmatig mailcontact, een enkele daar weer van loopt in een date uit, een hele enkele daar weer van in in sex en dan een uiterst zeldzaam geval vloeit er een relatie uit voort. Procentueel gezien praten we het dan echt over promilles. Puur op basis van mijn ervaringen vind ik een wonder dat de mensheid überhaupt nog bestaat. We staan als je het mij vraagt op het punt van uitsterven.

Ergens is het wel jammer dat de meeste vrouwen niet op knipogen reageren. Wat is er mis om elkaar even snel op de foto en profiel te beoordelen. Scheelt een hoop werk. Daarna kan je uitputtend gaan mailen, als de eerste indruk wederzijds bevalt. Lange originele mails dichten die tenminste dan niet gelijk in de prullenbak vallen. Stuk efficienter, net als in de kroeg. Jij kijkt, zij kijkt terug..en dan kan je wat doen. Kan je vervolgens eindeloos gaan lullen om haar te versieren en/of haar het bed in te krijgen.

De reden waarom dat niet gebeurd is dat vrijwel elke man dan als een gek op die knipoog button gaat zitten rammen. Profielen worden helemaal niet meer gelezen. Leuke postzegel? Boem, druk op de knop en naar de volgende. Dan gaat echt de wet van de grote getallen regeren. Mannen kunnen geen maat houden. Stierven alleen de mannen maar een beetje uit...dan wordt het ook een stuk leuker op de datingssites.