T. en de kwestie van het proefkonijn

T. was een ietwat volslanke, blonde dame die ongeveer 8 jaar jonger was dan mij. Een goede internationale drukke baan, leuke kop en bijzonder aantrekkelijk. Ik reageerde op haar profiel waarin stond dat ze 'nieuwsgierig' was, hield van 'gezelligheid' en aan het kijken was 'of dit iets voor haar was'.

Als vrouwen dat in hun profiel hebben staan moeten er alarmbellen gaan rinkelen en niet zo zuinig ook. Dit zijn bloedlinke opmerkingen voor in een profiel. Vrouwen die dat zeggen zijn meestal alleen nieuwsgierig naar hoe het reilt en zeilt op een datingsite. Die willen gewoon kijken of ze nog goed in de markt liggen, of er een hoop mannen op hun reageren (altijd goed voor het ego) en eventueel een gezellige avond met een paar gratis wijntjes, maar meer dan dat ook zeker niet. Zeker geen relatie of gescharrel.

Het was een erg knappe en vlotte vrouw om te zien en hoewel mijn verstand door alle enorme schade en schande eigenlijk wel beter weet was de rest van mijn lichaam (en 1 lichaamsdeel in het bijzonder) al verkocht. Jonge vrouwen zijn meestal opwindende verschijningen, zeker in bed, en dan wil je wel eens een gokje wagen.

Het bleek nog een datinggroentje te zijn, ze stond net op een datingsite. Dat was mijn geluk, zulke vrouwen zijn nog niet zo afgestompt en kopschuw van al die players, idioten en bedriegers actief op datingsites. Via de mail vlogen de grappen al snel over en weer en werd er stevig geflirt. Ik vertelde haar in het kort wat grappige date-ervaringen (niet te veel, anders denken ze dat je een player bent) en wat ongeschreven first date regels. Dat was in de roos. Ze was absoluut van niveau en haar mailtjes waren leuk en vlot geschreven zonder stijl- en spelfouten. Een verademing om te lezen. Ze was erg nieuwsgierig naar het datingwereldje dus ze had mij goed getroffen als 'ervaringsdeskundige'.  Ze liet zich per ongeluk ontvallen dat ze vroeger journaliste was en nog veel schreef als hobby.

Hup, daar ging de 2e ronde aan alarmbellen af. Je moet oppassen dat je bij zo iemand geen proefkonijn, kikker of laboratoriumrat wordt. Voor hetzelfde geld ben je slechts een interessant onderwerp voor haar toekomstige boek/column, een studieobject, een blog.... Maar ja, je verstand kan dat wel zeggen maar daar heb je niks aan als je testosteron er anders over denkt.

Ik trachtte die onaangename stemmetjes in mijn achterhoofd te negereren en stelde al snel een date voor. Ze stemde toe. Tot die avond vlogen de plagerige flirts via de mail over en weer, leuk voorspel is dat altijd.

Op zaterdagavond reed ik naar haar woonplaats toe waar we hadden afgesproken buiten de parkeergarage. Die trouwens een nieuwe dimensie gaf aan de uitdrukking 'doolhof', het is soms ongelofelijk dat architecten zulke krankzinnige nachtmerries kunnen verzinnen. Ik zag haar al snel staan en was aangenaam verrast. Mooie lange blonde verschijning, strakke gave huid, netjes in de make-up, modieus gekleed in een strak jurkje en zwarte panty's er onder, hakjes, voor het mooie net paar kilootjes teveel en een lichte aanzet tot een onderkin, maar waar praat je over. Ik keek scherp naar haar gelaatsuitdrukking maar ik kon er weinig mee, het bleef vrij neutraal. Het was nog lang geen gewonnen race.

We liepen samen de stad in en gingen zitten in een 1 of ander grand café. Ik bleek haar eerste (internet) date te zijn. Nadat de eerste onwennigheid voorbij was en de kou uit de lucht kletsen we honderduit. Het bleek nogal een dame van de wereld te zijn. Ze had overal veel verstand van, was niet op haar mondje gevallen en stelde ook regelmatig tegenvragen. Door haar baan ontmoette ze mensen uit alle lagen van de bevolking in vrij veel landen en dat was te merken. Dit was een sterke, sociale en zelfbewuste vrouw die je niet iets wijs hoefde te maken. Ze had een enorme kennissenkring, vaak mensen over de vloer, etentjes, feestjes, recepties..organiseerde vaak feestjes bij haar thuis waarbij iedereen welkom was, kookte graag voor zichzelf en anderen....een gigantisch sociaal middelpunt dus.

Ik begon mij serieus af te vragen wat zo'n vrouw met mij moest. Dergelijke vrouwen hebben een dusdanig grote kennissen- en contactenkring dat ze potentiële kandidaten ook wel via hun netwerk weten op te duikelen en anders wisten vrienden/vriendinnen in het netwerk wel kandidaten. Desnoods staan ze via haar werk wel te trappelen als je zoveel mensen ziet. Met een dergelijke uiterlijk heb je de mannen voor het uitkiezen en staan ze voor je in de rij. Ik kreeg haar beweegredenen om op zo'n site te staan ook niet duidelijk boven water en begon een tikje nattigheid te voelen. Voelde mij net een exotisch insect onder een loep. Of ze buiten haar comfort-zone even aan het kijken was hoe de datingwereld in elkaar stak omdat ze daar een keertje van heeft gehoord via een vriendin en nieuwsgierig was geworden.

Ik had haar vooraf duidelijk gemaakt dat als ze mij niet zag zitten, ze na het eerste drankje moest mededelen dat ze het hier bij wilde laten. Ik had inmiddels zoveel twijfels over haar achterliggende beweegredenen gekregen dat ik wel duidelijkheid wilde of ik mijn tijd niet zat te verdoen hier. Maar ze wilde wel een tweede wijntje. En een derde, vierde vijfde...er kwam nog een bittergarnituurtje op tafel....en nog een wijntje. We zaten al uren te praten over onze levens en zo langzamerhand begonnen mijn twijfels af te nemen en begon ik een voorzichtige hoop te krijgen dat ze mij ook wel leuk vond. Ik kreeg weer eens een beetje hoop na een lange periode van schrijnende eenzaamheid.

We zaten naast elkaar op een bank en af en toe raakten we elkaar eventjes verstolen aan. Dat wil zeggen: ik raakte haar aan, en zij heel af en toe mij. Op een gegeven moment liep het tegen sluitingstijd en ze had hem al flink geraakt met drank. Ik besloot haar voorzichtig op haar mond te zoenen. Dat werd gelukkig beantwoord. Toen was het ijs wel gebroken. Tot sluitingstijd heerlijk gezoend en handje vastgehouden. Hoe ouder je ook wordt, dat blijft geweldig en ik genoot van elke minuut. Sluitingstijd brak aan en ik voldeed de rekening, in het volste vertrouwen dat het wel goed kwam. Ze sputterde niet tegen.

Ze vertelde wel dat ze op een eerste avond geen mannen naar huis nam. Dat vond ik geen probleem. Het regende de hele avond al flink en ik wist dat ze op de fiets was, dus ik stelde voor haar naar huis te brengen, ze stemde na wat aarzelen toe. De parkeergarage bleek in de tussentijd een upgrade te hebben gehad qua moeilijkheidsgraad, dus het duurde even voordat ik mijn auto kon terugvinden. Leuk als je voor de eerste keer iemand bij je hebt, maakt altijd een leuke indruk.

We reden naar haar huis, waarbij ik dus niets verwachtte naar aanleiding van haar eerdere gedane uitspraak. Ik zou haar afzetten en afscheid nemen in de auto, althans dat had ik mij voorgenomen. Tot mijn verbazing vroeg ze mij naar binnen voor een kop koffie. Ik heb het al eens eerder gezegd en blijf het zeggen: zoiets ALTIJD doen als een vrouw dat voorstelt. Ook al wordt het wellicht geen sex, je kunt vaak wel op de bank wat toenaderingspogingen doen en wellicht wat gerommel...en wie weet waar het uiteindelijk op uit zou lopen als de gemoederen verhit zouden raken.

We gingen naar binnen en kwamen in een ruime eengezinswoning waar ze alleen woonde na het verbreken van haar laatste relatie. Leuk huis, alleen helaas in combinatie met een kalf van een hond, maar dat was niet anders. Je kunt niet alles hebben. Drankje er bij, zittend op de bank en nog een beetje kletsen, en toen verder met zoenen natuurlijk.

Er werd aardig wat aangerommeld en gevoeld en de temperatuur steeg behoorlijk. Ik vond haar echt heel leuk en wilde mij als een gentleman gedragen, dus ik wilde niet 'all the way' gaan om haar vertrouwen niet te beschamen, maar we kwamen aardig in de buurt. Ik wilde nog iets van spanning voor een tweede date bewaren, en zij was dezelfde mening toegedaan. Als je iemand echt leuk vind wil je gerust wachten, zo redeneer ik.

Die hoffelijkheid deed ik ook met in het achterhoofd die 2e date. Voor de zekerheid vroeg ik nog of ze een 2e date wilde. Dat wilde ze. Ik was gerust.

Uiteindelijk werd het  heel erg laat en de zon kwam al bijna op toen ik met blauwe ballen naar huis ging. Ze vroeg ook niet of ik bleef slapen. We namen innig afscheid en ik keek nu al uit naar die 2e date die de hele tijd als een worst voor mijn neus was gehouden. Echter, toen ze haar roes had uitgeslapen en de stemming en sfeer van die avond voorbij was, kreeg ik een sms-je dat ze 'alles even wilde laten bezinken'. Het zal ook niet zo zijn. Iemand die ervaring heeft met daten weet dan helaas wel hoe laat het is.

Toen ik niks meer hoorde besloot ik de boel te forceren door een voorstel voor een tweede date stuurde te sturen. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Ze besloot toen dat er geen tweede date kwam. Natuurlijk wist ik het wel dat dit zou gebeuren maar je hoopt toch dat het een keertje eens anders uitpakt.

Helaas... alle tijd en moeite voor de zoveelste keer voor niets. Voor de zoveelste keer rekening voldaan wat nergens op uit liep. En voor de zoveelste keer mij als een gentleman gedragen terwijl dit achteraf nergens voor nodig bleek te zijn. Uiteindelijk klopte alle onderbuikgevoelens, intuïtie en alarmbellen. Ik was slechts een experiment....en ik was bekeken, gewogen, gemeten, gebruikt en afgedankt.

Het was wederom een erg harde les, maar ik heb hierdoor wel geleerd dat als de situatie zich voordoet je die zeer zeker moet pakken. Een vrouw is op dat moment in de mood, heeft al stevig gedronken en gezoend...ze is in de stemming, wellicht al een beetje opgewarmd door het gerommel....vrouwen kunnen er de dag daarna weer heel anders over denken als je uit beeld bent. De betovering is dan voorbij, de drank uitgewerkt en een veelbelovende avond behoort al weer tot het verleden...wellicht puilt de postvak-in alweer uit van mailtjes van veel leukere kandidaten....er is al weer een nieuwe dag aangebroken met nieuwe kansen en jij maakt deel uit van gisteren. Dag T...ik was slechts een speeltje in je klauwen.