B. en de rechtstreekse confrontatie

In principe was de date met B. een gewone, normaal verlopen eerste date die nergens op uitliep. Zoals ontelbaar veel eerste dates die ik meemaak. Je ontmoet elkaar, en de dame in kwestie voelt geen klik/chemie/whatever en dat was dan weer dat. Je mag misschien denken dat ik wat dat betreft al mijn date ellende opschrijf, maar dat is niet zo. Alleen de bijzondere of waar iets over te vertellen valt. Een zoveelste eerste date die nergens op uitloopt gebeurd zo vaak, dan kan ik wel aan de gang blijven. Bovendien heb ik geen behoefte aan een volledig en compleet overzicht van al mijn falen.

En het begon allemaal zo voorspoedig. B. had al heel wat relatie ellende achter de rug en was even niet toe aan een relatie. Prima, scharrelmateriaal is altijd goed. Wel bijzonder dat ze daar uit eigen beweging in zo'n vroeg stadium eerlijk voor uitkwam. Ik ben dan ook wat minder kritisch, het is dan al snel goed.

Ze was wat ouder dan ik, en voorzien van een erg gevoel voor humor. De plaagstootjes en pesterijtjes vlogen via mail al snel over en weer. Bijzonder sexy is dat altijd. We konden ook prima praten. Het klikte dus -ook nu weer- erg goed en al snel stelde ze zelf een date voor. Ook vanwege haar drukke agenda, binnenkort zou ze voor een poosje naar het buitenland gaan, dus snel afspreken was geboden. Ik had natuurlijk geen bezwaar.

We hadden voor de gelegenheid bij een strandtent afgesproken, het was weer eens wat anders. Het was prachtig weer en niet te koud. Die strandtent had een hoog modern lounge gehalte, dus onzitbare banken met onnoemelijk veel kussens en prijzen waarbij het bittergarnituur spontaan door het geconsumeerde sapje heen naar boven kwam borrelen. B. bleek een wat oudere, slanke goed geklede dame te zijn met kleine borsten. Netjes in de make-up, bruin haar, wat kraaienpootjes naast de ogen. Geen sensuele dame, maar het wat oudere tanige type. Het was niet het type vrouw waar ik op zou vallen, ook stond haar lichaamsgeur mij wat tegen, maar om wat te scharrelen was het geen probleem. Ik kan niet te hoge eisen stellen.

Ze had recentelijk heel wat meegemaakt in haar leven en ik vroeg honderduit over wat ze allemaal had meegemaakt. We kwebbelden over en weer, was supergezellig maar ik vergat daardoor wel het belangrijkste aspect: humor. Op een gegeven moment zei ze 'ik had verwacht dat we vaker zouden lachen!'. De eerste barst zat er dus al weer snel in. Ik probeerde nog wanhopig e.e.a. te corrigeren, maar waarschijnlijk was het al te laat. Af en toe kwam er van haar kant een wedervraag, dus dat gaf weer beetje moed. Echter geen aanrakingen, en dat was weer een bar slecht teken.

Halverwege de avond, we zaten midden in een geanimeerd gesprek, vroeg ze ineens: 'en hoe vind je het tot nu toe gaan?'. Ik verstomde. Dit was een bloedlinke vraag waar eigenlijk maar 1 antwoord, gelogen of niet, op mogelijk is. Zeg je namelijk dat je geen klikt voelt dan is de kans op seks verkeken. Zeg je 'ja ik voel wel een klik', en het is niet wederzijds, ga je nat. Erg lastig. Dus ik antwoordde dat ik het gezellig vond en opperde voorzichtig dat ik wel een 2e date zou willen. Ze zweeg eventjes en vertelde toen dat ze geen chemie voelde maar de avond nog wel wilde voortzetten. Ik was even uit het veld geslagen. Bij alle dates had ik tot nu toe nog meegemaakt vertelde dat je elkaar nadien veilig via de mail of je wel of niet een klik voelde. Niet halverwege de avond. Dit was heel confronterend en creëerde een ongemakkelijke situatie.

Ik merkte aan mijzelf dat ik de interesse begon te verliezen. Wat heeft het dan nog voor nut om te blijven zitten en haar het hof te maken? Dit zou toch nergens op uitdraaien. Ze vertelde dat ze met een eerdere date al aan het scharrelen was, maar ook voor scharrelen wat gevoel nodig had. En ook dat ze scharrelen met meerdere mannen niet zo zag zitten. In ieder geval zeker niet met mij. Maar wat deed ik daar in godsnaam dan? Met wat voor insteek was zij de avond ingegaan? Ook vertelde ze nog dat dat ze morgen nog een andere date had. Waarom pak je geen mes en maak me definitief af, vroeg ik mij in stilte droevig af.

We rekenden af, gelukkig stelde ze voor de rekening te delen (vind ik fair als je beiden van mening bent dat het toch niks wordt, maar lang niet elke dame denkt daar zo over) en besloten nog een stukje te wandelen langs de verschillende strandtenten waar een uitgelaten sfeer op de late zaterdagavond heerste. Ik was daar nog nooit geweest. Het was al donker en overal waren lachende mensen te zien, stelletjes die zoenden en koppeltjes die romantisch in elkaars armen dromerig in de her en der aangestoken vuurtjes staarden. Het leek wel of de hele wereld plezier had, behalve ik. Bij de laatste strandtent vroeg ze of we nog een biertje zouden drinken. Ik weigerde, ik had inmiddels werkelijk alle interesse verloren en wilde geen minuut langer meer in haar nabijheid zijn. We liepen terug en namen koeltjes afscheid.

Terug in de auto baalde ik flink. Eerste dates die nergens op uitlopen ben ik wel gewend, maar niet dat mij dat al halverwege de avond al wordt medegedeeld. Ik denk dat ze alleen uit was op een gezellige avond maar dat ik verder nooit een serieuze kans maakte. De avond was al verloren op het moment dat ik thuis in de auto stapte.