Het bed of de rekening delen

Aan elke date komt een eind. Of je moet gelijk met iemand meegaan naar huis en daar vervolgens niet meer weggaan. Maar dat komt niet zo heel vaak voor. Zeg maar gerust nooit.

Zeker na een eerste date is er altijd een leuk spanningsveld. Wat vind deze of gene van je, en heeft die persoon wellicht oren naar een tweede date? Wanneer krijg je na afloop eventueel een sms-je of mailtje? Uiteindelijk positief of negatief oordeel? De verwachtingen zijn altijd hoog gespannen. Ok, na tientallen teleurstellend verlopen eerste dates bij mij misschien ietsje minder hoog, maar toch.

Over het algemeen ben ik een groot voorstander van om pas na afloop van de date via mail elkaar te vertellen wat je van de date en de persoon vond en of je eventueel een tweede date ziet zitten. Dat is lekker veilig en minder confronterend. Direct na afloop van de eerste date mondeling vernemen dat ze het hier bij wilt laten is altijd even slikken, hoe vaak je het ook hoort. Dan liever nog eventjes de ijdele hoop en de flinterdunne illusie behouden.

Ik dacht vroeger dat de eindafrekening van de date ook een goede indicatie zou kunnen zijn. Soms zijn het slechts een paar drankjes, soms is dat ook zo dus waar praat je over zou je zeggen, maar soms wordt het wat grootser door de dame in kwestie aangepakt. Er komt een lunch of diner bij met de nodige begeleidende glazen wijn of cocktails, of desnoods een bittergarnituurtje. Uiteindelijk kan de eindafrekening behoorlijk in de papieren lopen, ik heb nog nooit meegemaakt dat het meeviel. Nu wordt gierigheid over het algemeen ontzettend slecht gewaardeerd door vrouwen en zeker in het beginstadium. Daarom, een beetje als deel van het versierproces, bied ik meestal aan om de rekening op de eerste date te betalen. Eventueel kan de vrouw dan een tweede of latere date betalen als ze dat zou willen, dat vind ik wat minder van belang.

Maar op het moment dat zo'n vrouw al lang weet dat er geen tweede date gaat komen, geen vonk/chemie/niet haar type/welke smoes of excuus dan ook (de meeste vrouwen weten dat echt wel op de eerste date) en het dus bij deze enkele ontmoeting blijft, zou het wel zo fair van haar zijn dat ze bij het afscheid nemen dan op zijn minst zou voorstellen om de rekening te delen. Wat heeft het tenslotte voor toegevoegde waarde als ik de rekening betaal en ze ziet mij toch niet zitten. Uiteindelijk kan ik dan zelf alsnog wel de beslissing nemen om de rekening wel of niet zelf te voldoen. Maar ze heeft het dan in ieder geval wel voorgesteld, laat de beslissing aan mij en dat siert haar.

Maar dat gebeurt dus opmerkelijk weinig. Ontelbaar zijn de eerste dates waarbij ik de soms forse eindnota voor mijn rekening moest nemen, hierbij goedkeurend gadegeslagen door de dame in kwestie, en dat ik nadien (of zelfs al bij het lopen naar de parkeergarage) hoorde dat ze het hier bij wilde laten. Nou ja, de gratis lunch/diner/wijn is in ieder geval binnen denk ik dan... Ik word daar na een aantal dates een beetje cynisch van. Een keertje heb ik er wat van gezegd, en de dame deelde mij toen via mail mee dat ze er niet bij stilgestaan heeft en dat ze de helft van de rekening wel zou terugstorten. Attent, maar nooit meer iets van vernomen natuurlijk.

Ik kan mij voorstellen dat je, terwijl je dit leest, zoiets hebt van 'man waar zit je over te zaniken'. Maar met heel veel eerste dates loopt deze galantheid van mij aardig in de papieren. Zeker omdat ik altijd al de eerste keer ook al heen rij en de bijbehorende kosten (brandstof, parkeren) ook heb. Sowieso is (veel) daten een tamelijk dure hobby. Ik zie het dan maar als een investering in de toekomst. Dat is het natuurlijk feitelijk ook. Maar een zo langzamerhand vrij begrotelijke investering.

Ik zat daar eens met een mannelijke kennis over te kletsen en we telden als lolletje eens alle kosten op tot het moment waarop je daadwerkelijk sex hebt. Een beetje sex-versus-kosten ratio. De conclusie was dat als het je daar primair om ging je van dat bedrag al 2-3 keer naar de wallen had gekund. Dus daar hoef je het echt niet om te doen. Als korte termijn investering dan. Op wat langere termijn bleek het na wat doorrekenen wel goedkoper. En op hele lange termijn weer niet, e.e.a. wel afhankelijk van de uiteindelijke wekelijkse wip frequentie. Het was natuurlijk een lolletje, en een relatie is natuurlijk meer dan sex alleen, maar het is wel een aardige indicatie.

Als op zo'n eerste date nog niets concreets is uitgesproken blijft er een bepaald onderling spanningsveld aanwezig. Vooral in die post-date fase is de tijd na het aflopen van eerste date tot het eerste contact essentieel en bijzonder veelzeggend. Kort gezegd: als je gelijk iets laat horen ben je te wanhopig en als het te lang duurt ben je niet geïnteresseerd  Tussen die 2 extremen beweegt het een beetje.

Om dit te voorkomen stuur ik meestal direct na de eerste date (soms dezelfde avond al) een sms-je dat ik het erg gezellig vond. Schemer door dat ik haar leuk, aardig, charmant en aantrekkelijk vind. En probeer dan voorzichtig te polsen of ze een tweede date ziet zitten. De eerste die dat concreet voorstelt zit eigenlijk gelijk al in een zwakkere positie. Niets is erger dan op 'hee het was erg gezellig, ik vond je een leuke en gezellige man/vrouw met wie ik een gezellige avond heb gehad, heb je wellicht zin in een tweede date om de gezelligheid voort te zetten?' een afwijzing te moeten incasseren. Pijnlijk en confronterend.

Je zou kunnen zeggen dat je aan de verlopen avond al e.e.a. zou moeten kunnen afleiden, en soms is dat ook wel zo, maar in mijn geval volgt toch meestal een forse teleurstelling.

Wel gezoend hebben op de eerste date is altijd een erg positieve indicatie. Als er wel gezoend is, vergroot dat de kansen tot een tweede date met ongeveer 99%. Als er niet gezoend is, is die kans een stuk kleiner maar nog niet volledig weg, een hoop vrouwen zoenen nog niet op de eerste date.

Maar ja, de aanzet tot de eerste zoen is al net zo precair als het contact na de eerste date. Wil ze wel of wil ze niet....een goed verlopen (lange) avond, veel lachen, veel praten en elkaar steels aanraken zijn allemaal gescoorde punten. Je moet dan (op weg naar de parkeergarage, stukje lopen...whatever) echt je kans gaan pakken om te gaan zoenen. Maar dan weet je ook gelijk of het voldoen van de rekening een goede investering was.