First date rituals

Ik kijk vandaag voor de 4e keer op mijn horloge. De tijd schiet al op, dus zoals altijd maar een beetje op tijd stoppen met de gewone bezigheden en beslommeringen in dit verder gruwelijk uitzichtloze weekend. Want vanavond date! Een first date welteverstaan. En dan altijd een tikje nerveus gevoel in de buik.

Toen we samen overeenstemming hadden bereikt over dag, tijd en plaats had ik al gelijk het adres opgezocht via google maps. En via 'routebeschrijving' de reistijd bepaald zodat ik ongeveer weet hoe laat ik moet vertrekken. Meestal tel ik bij de reistijd een kwartier op vanwege een keertje fout rijden (dit ondanks navi), onvindbare parkeergarage's en de puzzeltocht naar het betrokken grand-café. Ook de dichtstbijzijnde parkeermogelijkheden bekeken, in mijn geval meestal een parkeergarage. Even gekeken welke richting op lopen het centrum is, als we bijvoorbeeld alleen bij een parkeergarage hebben afgesproken, zodat ik daarna weet waar we ongeveer heen moeten lopen. Of de straat via google streetview bekeken als we hebben afgesproken bij haar thuis.

Het afgesproken adres opgeslagen onder 'notities' in de mobiele telefoon, voor als je het mocht vergeten. Alsmede haar telefoonnummer onder 'contacten' toegevoegd. Dat laatste doe ik altijd. Als je wat later bent -om wat voor reden dan ook- kan je tenminste een sms'je sturen, wel zo attent. Te laat komen zonder haar op de hoogte te stellen wordt nooit gewaardeerd, en er is nooit een tweede kans voor een eerste indruk.

Ik stop meestal een uur voordat ik vertrek met mijn dagelijkse bezigheden. Dat geeft mij ruimschoots te gelegenheid om mij op te knappen. Als ik vind dat ik een bleek tintje heb ga ik eerst nog even een uurtje onder de zonnebank, een half uur per zijde. Hopelijk val ik dan ook in slaap. Als je goed uitgerust bent ben je 's avonds alerter en gevatter, dat maakt je een betere gesprekspartner.

Ik ga uitgebreid douchen en mijn haar wassen. Ik scheer mij onder de douche. Direct na het douchen doe ik een lekker luchtje op, een dure eau de toilette. Een lekker geurtje wordt door veel vrouwen gewaardeerd, het vergroot wellicht mijn kansen, ze zijn al zo gering.. Ik poets en flos mijn tanden langdurig. Daarna sta ik peinzend voor mijn kledingkast. Kleding uitzoeken is niet mijn sterkste punt, ik ben er niet zo in geïnteresseerd en meestal ga ik voor casual. Dus een nette spijkerbroek, een T-shirt en afhankelijk van de temperatuur een vest. Als ondergoed een boxershort en een simpel hemd. Alles net gewassen en fris uit de kast natuurlijk. Liefst zwarte sokken, die passen overal bij. Als de schoenen om wat voor reden uitgaan - je weet tenslotte nooit hoe de avond zal verlopen- moet je niet voor gek staan met witte tennissokken of sokken waar daffy duck op staat.

Eenmaal aangekleed doe ik mijn haar. Ik ben nogal ijdel wat dat betreft. Eerst föhnen, daarna kam en kneed ik het zorgvuldig in het juiste model met gel en wax. Ik ben godzijdank nog niet kaal, maar de inhammen worden al wat groter en bovenop word het al ietsje dunner, dus dat betekent zorgvuldig in model brengen zodat dat allemaal niet opvalt.

Ik kijk een paar keer kritisch het spiegelbeeld. Helemaal tevreden ben ik nooit, maar het kan er zeker mee door. Ik besprenkel mijn T-shirt eenmaal met wat eau de toilette, zo blijft de geur wat langer hangen.

Vraag mij af hoeveel cash geld ik in mijn portemonnee heb en of ik van tevoren nog moet pinnen. Pinnen op locatie geeft altijd problemen, er is nooit een werkend pinapparaat in de buurt (of deze is per definitie onvindbaar) en pinnen in het grand café/bar/restaurant vind ik altijd onhandig. Dat komt ook wat gierig over, alsof je geen genoeg contant geld op zak hebt. Bovendien geeft het ook altijd veel gedonder als om wat voor reden dan ook de rekening achteraf wordt gedeeld. Het delen van de rekening betekent meestal een enkele rit naar huis in je eentje, en die beschamende vertoning wil je liever zo spoedig mogelijk achter je hebben liggen.

Ook vraag ik mij af of er nog genoeg benzine in mijn auto zit voor de heen- en terugrit. Tanken langs de snelweg is krankzinnig duur dus tank meestal van tevoren in het dorp, is goedkoper. Soms heb ik geluk en zit er op in de buurt van de plaats van bestemming een Tango of Tinq, maar dat komt niet zoveel voor dus ik gok dat meestal niet. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik met een brandend reservetanklampje en de zenuwen in je lijf wanhopig naar een open tankstation zit te zoeken terwijl de date zit te wachten. Of na afloop de ergernis van het zoeken naar een open tankstation, als ik het liefst zo snel mogelijk naar huis ga.

Precies op tijd of net even te laat ben ik klaar, ik heb nooit tijd over. Ik pak mijn zonnebril, mijn mobieltje, mijn vest en mijn jas, mijn portemonnee en vul een flesje water voor in de auto. De rit duurt meestal enkele reis 1-2 uur, het is dan erg prettig om wat water bij je te hebben. Ook voor de terugreis, al zou dan voor die gelegenheid een flinke scheut alcohol meestal niet misstaan. Ook een condoom gaat mee, je weet tenslotte nooit hoe de avond zal verlopen.

In de auto leg ik mijn vest en jas op de achterbank, ik vind het prettiger rijden zonder. Ik start de auto, laat de airco de auto afkoelen (of in de winter de kachel aan om op te warmen) terwijl ik de navi pak om het adres in te toetsen. Het mobieltje leg ik op een plek waarbij ik hem kan zien, door de harde muziek hoor ik soms niet dat ik gebeld/gesms'd wordt, en plaats het flesje water op de plek van de bekerhouder. Mijn zonnebril gaat op. Ik zet de autoradio aan om mijn USB stick met muziek af te spelen, druk de random knop in zodat de nummers willekeurig worden afgespeeld en rij weg. Tijdens het rijden controleer ik de aankomsttijd op de navi, en vrijwel altijd komt die exact overeen met de geschatte reistijd van google maps. Al vlot zit ik op de snelweg en klik de cruisecontrol aan. Dat rijdt het meest relaxed en voorkomt de vele snelheidsboetes.

Het is gelukkig rustig op de weg en redelijk knap weer. Op de cruisecontrol en vergezeld door harde muziek staar ik in de verte en zie en hoor ik voor de zoveelste keer vele kilometers asfalt onder mijn banden doorglijden. Zoals altijd gaan mijn gedachten nu met mij op de loop. Hoe zou ze er in het echt uitzien, wat voor lichaamsbouw heeft ze, hoe klinkt haar stem, hoe zou de avond verlopen, gaan we zoenen en zo ja, wellicht meer...ik ben een ook beetje zenuwachtig. Het is altijd spannend, zo'n eerste date. Vreemde stad, vreemde parkeergarage, vreemde vrouw...genoeg factoren om behoorlijk nerveus van te worden. Maar het is een prettig soort nervositeit, een beetje spanning voor het grote avontuur.

Regelmatig check ik in mijn achteruitkijkspiegel mijn spiegelbeeld. Het kan er mee door. Haar kon nog wel wat beter eigenlijk. Ik kneed de krullen er nog wat beter in en strijk mijn wenkbrauwen glad, ik glimlach een aantal keer om mijn tanden te inspecteren of er niets tussen mijn tanden zit.

In gedachten doorloop ik de afgelopen mailwisseling. Over welke dingen gaan we het hebben? Zijn er aanknopingspunten genoeg voor een geanimeerd gesprek? Kan ik voldoende vragen en zo ja, wat vraag ik haar allemaal? En waar kan ik grapjes over maken? Het gesprek mag niet stilvallen en humor wordt altijd gewaardeerd. Oh ja, ook niet vergeten om een complimentje te maken als ik haar zie. Een opmerking over dat ze er leuk/netjes/verzorgd/aantrekkelijk uitziet wordt altijd gewaardeerd en is een uitstekende ijsbreker. Soms stuur ik nu een lief of leuk sms'je vlak voordat ik er ben. Neemt wat spanning weg, altijd goed.

Op een gegeven moment ben ik wel uitgespeculeerd. De autorit duurt erg lang, zo'n eerste rit lijkt altijd wel lang te duren. Ik kom in de buurt en neem, als het nog licht is, geboeid de omgeving in mij op. Nog nooit eerder hier geweest....ook 1 van de aantrekkelijke kanten van het daten. Je komt nog eens ergens. Ik neem de afslag van de snelweg en kijk op de navi. Als daar nu nog 20-25 minuten tot de uiteindelijke bestemming op staat, betekent het nog veel b-wegen en stoplichten voordat ik er ben, iets waar ik een afschuwelijke hekel aan heb.

Eenmaal aangekomen bij de parkeergarage zoek ik een plekje waar de auto zo alleen mogelijk staat en er liefst niemand naast kan parkeren, ik heb gewoon teveel deukjes/krassen/beschadigingen in de loop der jaren opgelopen. Soms moet ik daarvoor wel ettelijke parkeerdekken omhoog (of omlaag), het zij zo. Ik doe het parkeerkaartje in mijn portemonnee en schat in of ik mijn jast/vest vanavond nodig heb. Altijd iets meenemen, het wordt soms snel koud en wie weet zit er na afloop een wandeling in de buitenlucht er nog in. Als je dan bibbert van de kou maakt dat niet zo'n zelfverzekerde indruk.

Portemonnee mee, mobieltje mee, vest mee, twijfels over zonnebril (altijd afzetten bij de ontmoeting!). Uit de parkeergarage ben ik even gedesoriënteerd  welke kant moet ik nu op? Na wat rondlopen en zoeken vind ik het grand café. Ze is er nog niet, de meeste vrouwen zijn meestal later. Een paar sms'jes worden alvast uitgewisseld. Ik ga zitten en sla de vraag van de serveerster of ik wat wil drinken vriendelijk af, geef aan dat ik op iemand zit te wachten. Op een gegeven moment komt ze binnen en ze kijkt zoekend om zich heen. Ik check gelijk haar uiterlijk, haar en lichaamsbouw. Haar ziet ietsje anders als op foto, maar dat maakt mij niet uit. Vlot gekleed, niet te sexy, dus dat geeft al aan hoe ze wil over komen. Netjes in de make-up, niet te overdreven, slanke bouw. Een leuke en aantrekkelijke vrouw!

Ik sta op, ze ziet mij gelijk en loopt op mij af. Ik kijk scherp naar haar gelaatsuitdrukking of mijn eerste indruk bij haar positief uitvalt of niet. Ik kan er veel uit afleiden. Als ze gelijk breed begint te glimlachen zit je meestal goed. Bij mij gebeurd dat niet veel, en dat is meestal geen goed begin, zo ook nu. Maar goed, de eerste slag is dan wel verloren maar de avond nog niet ten einde, niet gelijk alle hoop opgeven. We begroeten elkaar en zoenen elkaar 3x keer op elkaar wang, ik ruik kort haar lichaamsgeur en parfum, en we gaan zitten. De eerste 10 minuten zijn altijd onwennig en worden gevuld met terloopse vragen als 'hoe was je reis', 'was je lang onderweg', 'waar ken je dit cafeetje van' om een beetje tot rust te komen en de spanning uit de lucht te halen.

We bestellen iets te drinken. Ik neem meestal iets alcoholvrij want ik heb de neiging slaperig te worden van alcohol, zij meestal een wijntje of roseetje. Of een muntthee, ik heb liters muntthee voor mijn ogen zien wegklokken. Ik begin de vragen te stellen die ik in de auto al had voorbereid en haak in op haar antwoorden. Zo poog ik een geanimeerd gesprek op gang te brengen. Ik heb geluk, ze is een prater en kletst veel. Dan hoef ik het gesprek niet zo op gang te houden. Ik stel vragen over haar studie, werk, vrije tijd, vakanties, huisdieren, familie, huis, toekomstplannen, kinderen, eerdere dates...zo probeer ik de indruk te wekken oprecht in haar geïnteresseerd te zijn, en dat is bijna altijd ook zo. Af en toe stelt ze ook een wedervraag, wat bij mij altijd een goede indruk wekt. Zo weet ik dat ze ook een beetje geïnteresseerd is in mij, al kan het natuurlijk ook zuiver uit beleefdheid zijn. Ik let er nauwkeurig op om rustig, kalm, zelfverzekerd, ontspannen en geïnteresseerd over te komen. Niets is onaantrekkelijker dan een spoortje merkbare wanhoop.

Als de glazen leeg zijn van het eerste rondje vraag ik of ze nog iets wilt drinken. Belangrijk, want als ze dat afwijst is ze sowieso niet geïnteresseerd in je en het is dan beter om het vroegtijdig af te kappen. Ik hoop altijd dat ze nog een tweede wijntje of rosé neemt en wellicht nog meer. Ietwat aangeschoten vrouwen zijn uiteindelijk wat makkelijker te versieren en je eigen minpunten vervagen door de alcohol. Mijn kansen worden dan iets groter. Je weet tenslotte nooit hoe de avond zal verlopen.

Naarmate de avond verstrijkt begin ik mijn kansen in te schatten. Vind ze mij leuk genoeg of niet? Ik let scherp op haar lichaamstaal. Gapen en/of regelmatig verstolen om zich heen kijken zijn regelrechte afknappers en je moet dan echt de moed hebben om de boel af te kappen. Veel lachen is wel een goed teken, en af en toe een terloopse aanraking van haar kant is helemaal geweldig. Lang en indringend in elkaars ogen kijken ook. Toch gebeurt het meestal te weinig om het zeker te weten.

Na een paar uur zitten en babbelen heb ik het echt wel gehad en stel voor om een stukje te gaan lopen. Dit natuurlijk met het oog op zoenen, want ik vind haar leuk. In een grand café/bar/restaurant doe je dat niet zo snel, je moet toch op een bepaalde manier de onderlinge afstand zien te verkleinen. Met lopen kan je nog eens voorstellen om op een bankje te gaan zitten en een poging te gaan doen. Zoenen op de eerste date vind ik erg belangrijk, als je dat niet doet is de kans levensgroot dat je in de friendszone terecht komt. En daar kom je niet meer uit.

Ik betaal de rekening voor beiden en we gaan op op pad. Tijdens het lopen komt de gelegenheid niet of ik durf niet, en ik krijg te weinig wederzijdse bevestiging dat ze mij ook leuk vind. Ik voel langzamerhand de vrees in mijn hart opkomen dat dit wederom een vergeefse avond gaat worden.

Na een stukje lopen vraag ik of ik mee zal lopen naar haar auto. Dat hoeft niet en dan weet ik eigenlijk genoeg. We nemen afscheid van elkaar met 3 zoenen op de wang, maken elkaar wijs dat het een ontzettend gezellige avond was en dat we binnenkort weer zouden afspreken

Ik loop terug naar de parkeergarage, steek het kaartje in de parkeerautomaat. Het bedrag valt altijd tegen. Start mijn auto, toets 'thuis' in als bestemming op de navi en rij verslagen terug naar een koud en leeg huis waar een computer met een leeg postvak-in op mij staat te wachten. Eigenlijk...eigenlijk wist ik wel hoe de avond zou verlopen..