De knipoog, de dans en de zoen

Het is van belang niet al te kritisch te zijn bij het doorspitten van profielen. Ken je huidige plek in de hiërarchie en maatschappij. De krenten in de pap wil namelijk iedereen wel. Bij de jonge, strakke en knappe meiden duikt elke man er bovenop. En dat bedoel ik letterlijk en figuurlijk. Die vrouwen hebben het voor het uitkiezen en zien mannen zoals jij en ik niet staan. Die kunnen veel mooiere/ruigere/leukere/rijkere/attentere mannetjes krijgen. Echte alfamannetjes of zilverruggen en...dat doen ze natuurlijk ook. Ik reageer al niet eens meer op profielen van hele aantrekkelijke vrouwen. Zonde van de tijd en moeite, ze klikken namelijk zonder mij een blik waardig te keuren door naar de volgende.

Het is ook van belang om niet voor al te jong te gaan. Ik ga voor maximaal 10 jaar jonger dan mijn eigen leeftijd en dat is al behoorlijk lastig. Alles dat jonger is dan dat reageert per definitie niet is mijn ervaring. Ik kan ze geen ongelijk geven. Ouder dan mij (ook pakweg 10 jaar) gaat vaak weer verbazingwekkend goed. Het is opmerkelijk hoeveel oudere dames een jongere man zoeken. Daar kleven weer andere -bittere- nadelen aan, ik zal daar nog eens wat over schrijven.

Ik reageer in de meeste gevallen alleen op single vrouwen zonder kinderen of alleenstaand met uitwonende kinderen. Niet dat ik een uitgesproken hekel heb aan kinderen maar het geeft vaak veel gedoe met daten. Een oppas die op tijd thuis moet zijn. Ze wil je niet naar huis meenemen vanwege aanwezige kinderen. Geen privacy als je er wel een keertje over de vloer bent, of moet je dan ook weer denken om de kids ('Je moet stil zijn! De kinderen slapen'). Op de eerste date sex kan je ook wel vergeten, en vaak volgende dates ook want dat moet allemaal gepland worden met de ex die om de week de ettertjes in spé heeft (en dan heb je nog mazzel trouwens). En zo zijn er nog veel meer nadelen zoals plotsklaps zieken (van de kids of de oppas), om en om weekroosters die te pas en te onpas niet synchroon lopen, papa's die niet komen opdagen of het verdommen alimentatie te betalen maar wel ineens met een grote bek aan de deur staan.

Er zit simpelweg geen praktisch voordeel aan, of je moet zelf (heel) veel van kinderen houden. En dan nog moet je altijd in je achterhoofd houden dat zo'n vrouw vaak een goede vader en dito inkomen zoekt, mede ook om weer een compleet gezin te zijn. Ik zou dan zelf altijd met de vraag blijven zitten of ze zonder kids ook in je geïnteresseerd zou zijn. Vaak niet. Maar goed, als je het alleen bij scharrelen zou houden zou dat ook prima zijn.

Ik probeer altijd een persoonlijk berichtje te sturen en geen knipoog of standaard interesse mailtje. Vrouwen redeneren zo: als hij al niet eens de moeite neemt om een berichtje te sturen is hij sowieso niet in mij geïnteresseerd. Als je dat mij vraagt is dat geen idiote redenatie, dus berichtjes zijn de way to go. Als eerste berichtje stuur ik meestal nooit zo'n groot bericht. Vrouwen snappen ook wel dat het zonde is van al je werk als je toch haar type niet blijkt te zijn (synoniem voor: je bent te lelijk). Paar regels waaruit blijkt dat je haar profiel hebt gelezen, soms een klein grapje. Een korte beschrijving van jezelf ('elevator pitch') zodat ze geprikkeld wordt. En ik sluit altijd af met een vraag of opmerking over iets wat in haar profiel staat.

Als ik niks kan vinden (ik heb ook wel eens geen inspiratie en sommige profielen van vrouwen staat echt helemaal niks in) kijk ik naar haar foto's of de achtergrond daarvan. Er is altijd wel iets te vinden waar je naar kan vragen. Vrouwen hebben de neiging altijd antwoord te willen geven op een gestelde vraag, de kans is dan wat groter dat je een reactie krijgt. Ook helpt het haar om een volwaardige reactie te geven i.p.v. 'hoi'.

Bij elke vrouw waarop ik reageer ben ik op zijn minst fysiek in geïnteresseerd. Sex is altijd een drijfveer, dat zit gewoon in de genen van een man, het heeft weinig nut om dat te ontkennen. Of het meer dan dat wordt hangt van de vrouw in kwestie af. De eerste date duik ik over het algemeen liever niet met iemand in bed omdat ik altijd eerst wil kennismaken en wat spanningsopbouw fijn vindt, maar er zijn veel mannen die daar dus TOTAAL anders over denken. Het wil overigens niet zeggen dat het bij mij niet in een enkel geval voorkomt.

Als de wederzijdse klik er is spreek ik een 2e keer af. En hoe het dan verder loopt, of het uitloopt op seks en verder niks, of een vriendschap met extra, of een korte of lange relatie....dat is altijd de grote vraag. Een 2e keer afspreken is bij mij in de regel al een hele opgave. Een hele opgave om dat voor elkaar te krijgen bij de vrouw in kwestie bedoel ik dan.

Het gaat trouwens heel vaak niet goed. Soms heb je paar weken dat niets lukt, geen enkele reactie op vele, vele verstuurde berichtjes en dus geen dates. Ik begin dan sterk aan mijzelf te twijfelen en raak teneergeslagen. Aan zo'n periode komt gelukkig altijd weer een einde want zoiets is echt verwoestend voor je zelfvertrouwen. Er zijn echter ook weken dat ik de dates gewoon niet in 1 week gepland krijg en dat is weer een ander probleem. Dergelijke weken zijn overigens zeldzaam.

Als je een reactie op een verstuurd berichtje krijgt ben je over het algemeen in de race, maar het hangt wel af wat er in staat. Het beste is om een antwoord te krijgen op je eerder gestelde vraag, eventueel een grapje en -dat is verreweg het beste- een wedervraag. Dan is ze op zijn minst redelijk geïnteresseerd. Je krijgt ook antwoorden waar je niets mee kan. Bijv. alleen maar een antwoord op je vraag en verder niets. Daarmee is het uitkijken geblazen, want je weet dan nog steeds niet of ze wel degelijk interesse in je heeft. Een hoop vrouwen vinden namelijk alleen de aandacht en/of contact al interessant, maar tot daten komt het nooit. Het heeft geen zin om daar tijd en energie in te steken, dat wordt buiten een hoop gemail over en weer nooit wat.

Maar het kan -zeker in het begin- ook een soort 'hard to get' spelen zijn. Zo'n vrouw wil zich niet op een presenteerblaadje aanbieden en komt dan pas een beetje los na 3 a 4 mailtjes. Er is geen gulden regel voor hoe dit van te voren in te schatten, kwestie van gevoel. Als er na 4 a 5 mailtjes nog geen wedervraag van haar kant komt, kap het dan maar af. Dat wordt niets. Die dame wacht gewoon een interessantere kandidaat af en jij bent een manier om de tussenliggende tijd te doden.

Hoe snel ik een date voorstel verschilt ook per vrouw. Soms na een weekje mailen, in enkele gevallen soms na een paar weken. Wacht niet tot dat het initiatief van een date van de vrouw zelf komt want vaak gebeurt dat niet. Alle emancipatie ten spijt zie je ook hier het klassieke rolmodel, de meeste wachten totdat jij met een voorstel komt. Te snel een date voorstellen is trouwens ook niet goed. Ik heb het ook wel eens geprobeerd na een dag gemaild te hebben, dat lukte maar in een enkel geval.

Maar te lang met een date voorstel wachten is ook niet goed. Het valt dan namelijk niet te voorkomen dat je je onbewust een beeld van de tegenpartij vormt en die valt in de praktijk gegarandeerd tegen na maanden mailen. En dan bedoel ik natuurlijk dat de vrouw jou vindt tegenvallen. Dat is dan weer erg zonde van de tijd en moeite die je er dan in gestoken hebt, want meestal word dat niks meer, een vertekend beeld krijg je achteraf niet meer gecorrigeerd.

Er zijn ook vrouwen die na een paar weken mailen zeggen dat ze het nog te vroeg vinden om te daten als je een date voorstelt. Ieder zijn eigen mening, maar de mijne is dat je dat contact moet laten doodbloeden of afkappen op het moment dat je dat verneemt. Dat zijn vrouwen die alleen het contact en de aandacht leuk vinden en dat draait dus nooit op een date uit. Verspilde moeite.

De eerste date is best belangrijk. Er is nooit een tweede kans voor een eerste indruk. Fris, verzorgd, netjes gekleed, op tijd, voorkomend en een oprechte interesse in de vrouw in kwestie worden hogelijk gewaardeerd. Ik ken geen vrouw die zegt: 'doe mij maar een vieze, onaangepaste hork die alleen maar is geïnteresseerd in zichzelf'. Dus fris geschoren kaken, lekker geurtje en vlot/netjes gekleed. Neem voor een eerste date geen presentje mee (bloemen e.d.). Het komt slijmerig over en ze zit de hele date met dat presentje opgescheept. Vooral met een bos bloemen is dat erg onhandig. Bewaar presentjes maar voor volgende dates met haar, het wordt dan zeker op prijs gesteld.

De locatie van de eerste date is ook belangrijk. Van belang is namelijk dat zij zich veilig voelt en elk moment kan opstappen, want je kan ook na lang mailen nog steeds een potentiële griezel zijn. Dus bij voorkeur niet bij jou thuis afspreken en ook niet bij haar of ze moet het zelf voorstellen. Mocht je dat laatste desondanks toch willen proberen: dram niet door bij een nee want ze knapt totaal af. Neutrale grond zoals bijv. een grand café zijn altijd goede keuzes. Stel altijd voor richting haar woonplaats te rijden, zeker voor de eerste date. Vrouwen stellen het altijd op prijs dat je merkbare moeite voor haar doet om haar te ontmoeten. Bij latere dates kan je altijd nog om en om gaan.

Kies voor de ontmoeting geen tentje met keiharde muziek, want dat zit je alleen maar in elkaars oren te schreeuwen. En dat is niet bepaald romantisch, al verkleint het de fysieke afstand wel en dat kan later in de avond wellicht weer van pas komen. Je kan ook de keuze van het tentje van haar laten afhangen (iets in de trant van: ik kom naar je toe rijden als jij een leuke tent uitzoekt).

Doe in de eerste instantie een drankje of een bakje koffie/thee. Stel, als het gezellig wordt, een tweede bakje voor. Gaat ze daarop in dan vindt ze het gezellig met je, dus een klein aanknopingspunt over de voortgang van de avond. Ga niet uit eten want straks klikt het niet en zit je minstens 2 uur met iemand opgescheept terwijl je eigenlijk al na een kwartier al gezien hebt dat het niks wordt. Wil je persé toch gaan eten, stel dat dan na het drankje voor, dan ben je er tenminste achter of het in de eerste instantie wederzijds een beetje klikt.

Ik ben zeker in het prille begin een groot voorstander van 's avonds afspreken. Donker buiten, gedempt licht binnen. Het schemer van de avond en zwart van de nacht verbloemen de onmiskenbare gevolgen van het ouder worden en het bijbehorende onmiskenbare verval. Het maskeert de (beginnende) grijze lokken, de imperfecties, het dunner wordende haar, het buikje, de beginnende levervlekjes op de handen, de kraaienpootjes rond de ogen. De onvermijdelijke sporen die het leven op je gelaat achterlaat tijdens het voorbijgaan van je beste jaren. Het camoufleert ook het spoortje wanhoop in je ogen. Je bent op zo'n eerste date al zo kritisch op elkaar..

Als je haar voor het eerst ziet: geef een hand met 3 zoenen, doe dat direct en niet schutteren. Op elke wang. In godsnaam, geef geen hand, dan lijkt het net een business meeting. Ik heb dat 1 keer gedaan, kwam daarna ook niet meer goed. Geef daarna een spontaan complimentje: 'wat zie je er leuk uit', 'wat ruik je lekker, wat heb je op', 'leuke vlotte kleding heb je aan', 'wat zit je haar leuk'. Ik ken geen vrouw die zoiets niet op prijs stelt en het breekt het ijs. Ze is minstens net zo zenuwachtig als jij, en dit is een manier om haar gerust te stellen. Ze heeft waarschijnlijk zo'n 1-2 uur tutten er op zitten, laat merken dat je het ziet en waardeert.

De eerste gesprekjes informeel houden. Hoe was je reis, kon je het een beetje vinden, hoe kwam je op deze tent, wat wil je drinken etc. Na het eerste kwartiertje, als de zenuwen een beetje tot bedaren zijn gekomen, kan je wat dieper in de materie duiken. Waarom zeg ik dit: door de zenuwen vergeet je driekwart wat ze allemaal zegt. Dus het eerste kwartiertje over ditjes en datjes.

Qua gespreksonderwerpen is de beste tip die ik kan geven: neem, vlak voordat je gaat, nog even haar profiel en de mailwisseling door. Stel tijdens het gesprek met haar daarover vragen, wees oprecht geïnteresseerd in haar en ik kan het niet vaak genoeg zeggen: hou zelf hoofdzakelijk je bek. Praat over en vraag door op dingen die ze zegt en praat alleen over jezelf als er specifiek door haar naar gevraagd wordt.

Ga niet opscheppen over je fantastische baan, nieuwe auto, inkomen en hoe geweldig je jezelf vindt. Imponerend haantjesgedrag om indruk op het vrouwtje te maken klinkt in theorie erg leuk en aantrekkelijk maar helaas, van dergelijk Bokito gedrag is het overgrote deel van de vrouwen tegenwoordig niet gediend. Vrouwen knappen namelijk in de regel behoorlijk af op mannen die zich geweldig interessant vinden en alleen maar over zichzelf kunnen praten. Ze concluderen dan dat hij kennelijk niet in haar is geïnteresseerd, alleen maar in zijn eigen ontzagwekkende zelf. Einde kans. Einde date. Wederom alleen naar huis.

Om tijdens het voortschrijden van de avond in te schatten of ze je een beetje ziet zitten is vrij lastig. Ik raak haar soms even aan. Even een hand op haar knie bij het lachen, even jouw hand op de hare om even de aandacht te trekken. Even zien hoe ze daarop reageert. Veel lachen om je grapjes is een goede indicatie, een aanraking terug is bingo. Als ze veel om haar heen kijkt en/of verstolen gaapt...reken dan maar af. Einde avond. Misschien dat er thuis nog wat op tv is, of ga naar de rosse buurt.

Over het betalen van de rekening op de eerste date kan ik kort zijn: als het wederzijds lijkt te klikken, wees galant en betaal alles. Je zit op dit moment nog in de versierfase. Ook dit valt weer onder het feit dat je laat blijken dat je wat voor haar over hebt, net als de moeite nemen van het naar haar toe rijden. Ze zal het zonder uitzondering zeer waarderen. Gierig en vrekkig worden in de versierfase door geen enkele vrouw op prijs gesteld. Bij latere dates kan je altijd nog om en om betalen, als je het een probleem vind. Nogmaals, het gaat hier om de o zo belangrijke eerste indruk.

De afronding van de avond: kussen en sex e.d. zijn allemaal afhankelijk van de ontwikkelde situatie, daar ga ik geen tips in geven. Wat over het algemeen not done is: je laten vollopen met drank en proberen met haar naar huis te gaan onder het mom van 'ik mag niet meer rijden'. Of met openbaar vervoer komen en 'per ongeluk' de laatste trein /bus missen zodat je de nacht bij haar thuis zal moeten doorbrengen. Of zeggen dat het OV nu niet meer in je woonplaats rijdt. Dit zijn zeer doorzichtige pogingen die de dames over het algemeen drommels goed doorhebben. Ik dring trouwens ook niet aan, dat vind ik een beetje afbreuk doen aan je zelfrespect, maar er zijn mannen die echt de gekste dingen verzinnen om vrouwen op de eerste date het bed in te krijgen.

Over kussen op de eerste date verschillen de meningen ook. Zoenen op de eerste date vind ik wel behoorlijk belangrijk. Zo weet je of er chemie is. Ook is de kans op sex die avond een stuk groter, als je tenminste goed kan zoenen Qua zoenen moet je een manier vinden om de fysieke afstand te verkleinen. Dicht bij haar zitten, dicht bij haar staan. Die laatste 10 centimeter zijn dan ook makkelijker te overbruggen. Bij afscheid nemen niet mikken op de wang maar 'per ongeluk' op de mond is ook een goede. En als er actie is: niet gelijk die tong er in flikkeren en als een propellor te keer gaan.

Mocht het allemaal goed klikken en er gezoend zijn dan hoeft er nog geen einde aan de avond te komen. Die beslissing is hoofdzakelijk aan haar maar dat heb je zelf ook voor een gedeelte in de hand. Bied aan om haar naar huis te brengen. Als ze met de fiets of OV naar de date is gekomen, en het klikte goed en de avond verliep voorspoedig, dan maak je een heel aardige kans. Ben je al weer een stapje verder.

Nodigt ze je dan thuis uit voor een kop koffie is er zeker een goede kans op sex, ook al is dat niet zo uitgesproken. Wellicht moet je haar enigzins overreden (geen vrouw wil 'makkelijk' overkomen), maar als je de gelegenheid krijgt moet je die zeer zeker pakken. Ze is op dat moment in de mood, heeft al e.e.a. gedronken en gezoend...ze is in de stemming, wellicht al een beetje opgewarmt....ze kan er de dag daarna weer heel anders over denken dus grijp in godsnaam je kans.

Waarom benadruk ik dit zo expliciet? Ik heb mij een aantal keren op eerste date als een gentleman gedragen. Dus die avond bewust niet verder willen gaan maar intimiteit voor een tweede date bewaard, ook al werd ik na afloop van de date bij haar thuis uitgenodigd. Zo'n hoffelijke indruk klinkt op papier erg leuk en bar interessant maar dat bleek een grote vergissing te zijn. Want de dag daarna is de roes voorbij, de drank uitgewerkt, de gezelligheid naar de achtergrond verdwenen en begint ze zich te realiseren dat ik toch wat minder leuk/knap/aardig/aantrekkelijk ben dan ze aanvankelijk dacht. Of mailtjes van leukere mannen zitten alweer in haar mailbox. Dus kwam er geen tweede date en kans op sex definitief verkeken. Voor niks galant de rekening voldaan, sprankje hoop gehad en al die moeite gedaan.

Mocht je wel bij haar thuis belanden, je zit met een drankje op de bank en je maakt wat toenaderingspogingen maar is ze niet te porren voor sex: ga niet aandringen. Dat is echt afknapper nummer 1 bij vrouwen en de kans op een 2e date is dan vrijwel gedecimeerd.

Als slot wil ik het volgende nog kwijt:de vrouwen die ik heb ontmoet hebben zonder uitzondering allemaal wel een verleden, forse rugzak of op zijn minst 1 of meerdere issues. Ik zoek ze er niet op uit, dat is gewoon een feit. Sinds ik date heb ik vanachter een drankje nog nooit zoveel ellende over mij uitgestort gekregen. En ik vind dat boeiend. Je ontmoet mensen die je normaliter nooit had ontmoet, je komt op plaatsen waar je nooit bent geweest, en je hoort nog eens wat. In een enkel geval hou je naderhand een vrouw in je armen. En heel soms wordt je verliefd en krijg je een relatie (als dat verliefde gevoel niet eenzijdig is, en dat hoop ik niet voor je). Er zijn beroerdere manieren om je vrije tijd door te brengen. Zelfs als je nadien alleen en gedesillusioneerd naar huis rijdt.