E. en de schuldsanering

E. stond op een gratis site. Een leuk, grappig en afwijkend profiel. De foto's waren wat wisselend qua indruk. Op 1 foto lag een redelijk aantrekkelijke slanke dame in het gras. De andere foto liet een wat molligere dame zien met een rieten vakantiehoedje. Dan hangt het er een beetje vanaf welke foto het recentste is. Meestal valt het tegen.

E. had een apart gevoel voor humor. Een beetje engels. Droog, gevat met een lichte zweem van sarcasme. Ik val altijd als een blok voor dat soort vrouwen. Heb je humor, dan heb je mij. Humor kan ontzettend aantrekkelijk zijn, zeker in de beginfase gecombineerd met flirterige opmerkingen en (on)dubbelzinnigheden. Om elkaar heendraaien en plaagstootjes uitdelen, flirten, plagen, hoe ontzettend sexy kan dat toch zijn. Daar geniet ik keer op keer weer van.

Op een gegeven moment hadden we een vraag en antwoordspelletje bedacht. We stelden besloten om elkaar om en om dingen te vertellen over ons leven die we nooit aan anderen hadden durven vertellen. Een soort truth or dare. Ik kwam er toen achter dat ze het o.a. als lerares ontzettend opwindend vond om onder haar casual kleding spannende lingerie te dragen. Dit zijn geweldige bekentenissen natuurlijk. Ik probeerde haar, inhakend op deze openbaring, meer spannende dingen te laten vertellen maar dat mislukte jammerlijk. Dat vond ik dan wel weer een uitdaging, het moet ook niet gelijk te sletterig. Zelf vertelde ik ook wat dingen die ik nog niet eerder had verteld aan iemand. En ja, dat houden we zo.

Verder zei ze dat ze rookte. Niet mijn ding, maar zolang het met mate en niet in mijn directe nabijheid is, ok.

Ook hier, het wordt inmiddels een bekend verhaal, klikte het weer gigantisch goed via de mail. Door het truth or dare spelletje hadden we al binnen hele snelle tijd een intieme band opgebouwd. Binnen een week maakte we al een afspraak voor een date. In tegenstelling tot andere dames die ik had ontmoet woonde deze een beetje in de buurt. Ook wel eens leuk dat ik eens een keer niet 2 uur in een auto hoef te zitten voor op zijn best na afloop een enkele zoen. Of niks.

Afgesproken in een grand café voor een drankje. Auto geparkeerd in de buurt en ik liep er naar toe. Ik zag haar gelijk, ze zat buiten te roken. Ze had een leuke kop en was behoorlijk aan de mollige kant. Dat had ik al gedacht, valt altijd tegen. Het was ijskoud, dus ik was blij dat de sigaret bijna op was en we naar binnen konden.

Eenmaal binnen volop gekletst over alles en nog wat. Ik dacht dat het een grand café was maar eenmaal binnen bleek het een restaurant te zijn waar we gelijk de menukaart in ons handen kregen geduwd. Ik weet nog steeds niet of dat nou haar opzet was om uit de date o.a. een gratis maaltijd uit te slepen, of misschien niet. Later meer daarover. Normaliter ben ik trouwens niet van de etentjes op de eerste date, als het namelijk niet klikt zit je zo 1-2 uur ongezellig te zwijgen boven elkaars soepkommen, maar ze was zo'n vrolijke babbelaarster dat ik dat niet zo snel zag gebeuren. Ook opvallend was dat ze met iedereen ontzettend kon goed opschieten, zo leek het. De eigenaar van de toko werd aangeklampt en praatje mee gemaakt, op weg naar de wc met de obers een praatje. Opvallend.

Ze kon hem trouwens flink raken met de wijntjes. Pas later bleek dat ze vroeger een lange tijd in de horeca had gewerkt. Vandaar de enorme drankbestendigheid en het vele vrolijke geklets met iedereen. Tegenover mij zat een door de wol gewassen horecadier.

Naarmate de avond vorderde viel mij op dat we alleen maar over haar zaten te praten. Ze vroeg geen enkele keer naar mij of naar mijn leven, helemaal niets. Nu vroeg ik ook heel veel aan haar, maar toch. Toen ik een steeds beter beeld van haar leven begon te krijgen klopte er een paar dingen niet en ik confronteerde haar daar ook mee. Nadat het (eindelijk) van haar kant even stil was en mijn oren licht hoorde suizen, kwam de aap uit de mouw. Ze zat, door omstandigheden, in de schuldsanering en had maar 30-50 euro per week te besteden. Toen ik dat hoorde wist ik wel van wie er verwacht werd de rekening aan het einde van de avond te voldoen...normaal maak ik daar geen punt van, maar door het massieve drankgebruik van haar was het toch aardig opgelopen. Ze was o.a. bijna haar appartement wegens wanbetaling uitgezet en liep bij een psycholoog wegens een dramatisch verlopen relatie met de nodige (geestelijke) mishandeling. Ongelofelijk dat sommige mensen het zover laten komen.

Ik was trouwens door dit soort bekentenissen geenszins verrast. Sinds ik de eerste wankele stappen op het spekgladde datingpad had gezet, had ik onder het genot van een sapje nog nooit zoveel ellende over mij uitgestort gekregen . Ik leek op op vrijdag en zaterdagavond af en toe wel een sociaal werker. (Zelf)moorden, schuldsaneringen, alcoholverslavingen (of erger), mishandelingen, ervaringen met geestelijk/lichamelijk misbruik en heel erg veel dramatisch verlopen kloterelaties met aanverwante (soms criminele) exen. Boeiend! Een avondje tv is stuk saaier.

Na het eten werd de tent omgetoverd tot muziekcafé, met een live optreden. Tijdje geluisterd en naar een andere tent gegaan, tot 3x aan toe. Overal hetzelfde patroon: met iedereen vrienden en bekenden. Overal praatje maken. Wijntjes, sigaretjes. En alleen maar over haar praten. En ik betalen natuurlijk. Het begon mij toch allemaal een beetje tegen te staan. Mollig, in de schuldsanering dus geen cent te makken, allemansvriend (vind ik meestal geen pré), overduidelijk uitgaansdier en alleen maar eindeloos gepraat over haar.

Na het tigste wijntje was ik het zat en besloot ik op te stappen. Ongelofelijk dat iemand na zoveel wijn nog op haar benen kon staan. Ik bood haar aan thuis te brengen want ik wist dat ze lopend was. Wellicht kon ik deze avond nog omturnen in sex, dan had ik er nog wat aan. Ze stemde in en eenmaal aangekomen vroeg ze of ik nog even meeging naar haar appartement. Hebbes, dacht ik, die is voor mij deze nacht. Hoe anders zou dat lopen.

Eenmaal daar aangekomen in een depressief kaal appartement, waar een borderliner tegengehouden moet worden om niet direct over het balkon te springen, nog wat gepraat onder het genot van een glas kraanwater. We hadden namelijk best wel wat gemeenschappelijke interesses zoals bepaalde muziekstromingen. Maar goed, daar kwam ik niet voor en op een gegeven moment wat toenaderingspogingen gedaan. Dat bleek -tot mijn verrassing- niet tot het gewenste resultaat te leiden. Wel wat gezoen, maar het gefriemel was niet wederzijds. Ze bleef erg afstandelijk. Ik snapte het niet, ik kreeg hele wisselende signalen. Bovendien, dat was mij ook al overduidelijk geworden, rookte ze erger dan een taxi in Instanbul. In de uitgaansgelegenheden had ik er wat minder erg in, maar eenmaal bij haar thuis werd ik er echt misselijk van.

Na een aantal uur bij haar thuis en diverse vruchteloze toenaderingspogingen werd mij snel duidelijk dat sex er echt niet inzat. En ik was zo misselijk van de rook dat alle lust ook wel verdwenen was. Ik besloot de eer aan mijzelf te houden en op te stappen want dit soort spelletjes hou ik niet van en zal ik nooit begrijpen. Ik was blij dat ik door de rook heen de deur nog kon vinden en keek nogal schichtig naar de rookmelders in de gang toen ik de voordeur opendeed en de rook de deur uitkolkte.

Gelijk de volgende ochtend een sms van haar waarin ze zinspeelde op een 2e date. Ik heb vriendelijk bedankt, ik had genoeg gezien, gehoord en meegerookt.